søndag den 4. juni 2017

Anmeldelse af "Os imellem" af Wenche Thinnesen Vogtmann


Stjerner: 5/6
Forlag: Brændpunkt

Antal sider: 278
Sprog Dansk

"Os imellem" er en novellesamling, der samler en række historier der alle på den ene eller anden måde handler om, hvordan mennesker påvirkes af hinanden. Ikke alle i historierne er bevidste om, hvordan mødet med det andet menneske har påvirket dem. Men dét, alle historierne har tilfælles er netop at mødet med en anden person skaber forandringer.

Jeg er meget fascineret over denne novellesamling. Alle historierne drager på hver deres måde og viser mange nuancer af menneskers tanker og valg i livet. Hver gang en novelle sluttede sad jeg tilbage med en trist fornemmelse fordi historien var slut men også en lyst til at læse videre og dykke ned i den nye histories ord, tanker og følelser.

Den måde som Wenche Thinnesen Vogtmann bruger ordene på, får mig til at føle historiernes stemning så fascinerende tydeligt. Jeg følte på en måde, at jeg selv var en del af historierne som en eller anden form for tilskuer på sidelinjen, der kunne observere de triste skæbner på tæt hold.

Det er ikke altid, at jeg bryder mig om at læse noveller. Jeg føler ofte, at historierne bliver alt for kryptiske og at man skal analysere den mindste detalje i håbet om at finde bare den mindste smule mening. Sådan har jeg det overhovedet ikke med "Os imellem". Jeg kan både se meningen med de enkelte noveller og det samlede billede i hele bogen. Det er så fint lavet og har samtidig også sine overraskelser hen ad vejen, så spændingen og det reflekterende altid er til stede.

Novellesamlingen er en ret trist men utrolig god bog, som jeg slet ikke er i tvivl om, at jeg vil hive frem engang imellem for at læse en historie eller to. Jeg kan klart anbefale alle at læse denne bog. Den er både god til at læse som privatperson eller til skolebrug.

(Sponsoreret indlæg)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar